Problemstillingen

Jeg har valgt, at lave et blogindlæg som drejer sig om de stereotyper vi ser i det lokale fitness center, nemlig ego typerne.

Problemet er, at de fleste nybegyndere har mere fokus på at løfte tungt, end at tænke på volumen. Ydermere, så har de ikke styr på deres løft eller den kvalitet, som de udfører deres løft eller træk i.

At løfte tungt er nærmest en kliché  agtig måde, at træne på for nybegyndere. Min teori, er at de gennem for mange dårlige inspirationskilder, har fået en forkert opfattelse af hvordan funktionel træning håndteres. Det er rigtigt, at styrketræning skal der til, men hvad nytter det, når teknikken er elendig, hvorfor ikke øge volumen med bla. dropsets, hvis du ønsker større muskler?

Kroppen tilpasser sig

Hvis du træner for styrke, så fortsæt endelig, men nu er det dem med dårlig teknik, og uvidenhed som jeg henvender mig til.

Kroppen er utrolig god til, at tilpasse sig sine omstændigheder, så lad os forestille os, at du træner med utrolig mange gentagelser 12-15 - 15-20 gentagelser, så vil du signalerer til dine muskler, at de skal vokse, og omvendt hvis du træner utrolig tungt, med få gentagelser 4-6 - 6-8, så vil du signalerer til dit nervesystem, at det skal blive stærkere, så du kan løfte endnu tungere.

Kroppen sender altså signaler ud, og hjernen aktiverer så de nødvendige funktioner, som gør det nemmest for kroppen at overleve. Vi er trods alt forhistoriske pattedyr, som har været igennem evolutioner, så kroppen ved godt hvordan den skal tilpasse sig.

Hypertrofi vs Styrketræning

For at dine muskler kan blive større, så kræver det højere VOLUMEN, som er = flere gentagelser, flere dropsets, og et længere træningspas, så lige for at vende tilbage til det med, at stresse musklerne. Det kræver at man stresser kroppen, for at skabe hypertrofi, men det kræver ikke at du kun kan lave f.eks. 4 gentagelser af en øvelse, med en dårlig form. Det kræver at man har et fastsat gentagelses-arena som f.eks kan være 12-15 gentalgelse.

For at sige det på en anden måde, så kræver det at du fortæller dine muskler, at de skal gro, uden at det går udover din teknik, når du løfter mellem 12-15 gentagelser.

Omvendt, hvis du ønsker at løfte tungt, og du ønsker at have progression i din styrketræning, så få styr på teknikken / formen / kvaliteten af dit løft. Som nybegynder anbefaler jeg at man er påpasselig med tunge løft, og forholder sig skeptisk til hvordan andre træner.

Der findes  en fin grænse i gentagelses-arenaen som ligger et sted mellem 8-10, så laver du under 8 gentagelser, kan det betegnes som styrkeløft, og alt derover hypertrofi, sagt helt firkantet.

Jeg vil understrege en gang for alle. Der er mange flere faktorer som spiller ind, og der er ikke kun én måde som er rigtig!

Så bare lige for at opsummere ganske kort,

Ønsker du at blive stærkere?

Løft tungt, løft med viden om, at teknikken er perfekt, løft med lave gentagelser.

Ønsker du at få større muskler?

Løft med tilstrækkelig mængde stress på musklerne, indfør dropsets, løft med høje gentalgelser.

Glem egoet

Der findes et ordsprog der hedder "Ego?! I left it home" Det er en tank shirt, som er lavet til og træne i. Derfor vil jeg med det bare sige, at det er vigtigt at få indsigt i hvad du egentlig laver i fitness centeret.

Mind your muscles

Er et begreb som især, bliver brugt i USA, som betyder at man skal koncentrere sig på helheden i udførslen af alle øvelser, alle gentagelser og holde et skarpt fokus på sin træning. Der findes utallige citater på blandt andet Google, af de store fitness stjerner, som fortæller om hvad de tænker når det bliver hårdt. Nogle vil måske associerer det med livet og andre vil forbinde det med træning. Sagt på en anden måde, du kan rent faktisk tænke dig til at tage flere gentagelser alene ved tankens kraft.

Det handler om vilje til at overvinde sig selv og blive bedre fra gang til gang.