Dette blogindlæg, der bliver det lidt anderledes end nogle af de andre indlæg.

Som nogle af jer sikkert ved, så har jeg arbejdet med telemarketing på sydkysten, Málaga. Der er måske nok nogle som lige er kommet til, og tænker... Telemarketing, det vidste jeg sgu ikke!

Ved at arbejde med telemarketing, krævede det blandt andet, at man udviklede sin kommunikation HELE tiden, for at optimerer ens chancer for, at få kunden til at føle sig tilpas, og derved købe nogle af vores produkter. En af færdighederne, som jeg ved virker i praksis, vil jeg komme ind på i dette blogindlæg

DISC-profilen

D'et

står for en person, som ønsker at se resultater, og skabe resultater, altså den typiske alpha-han / hun. Denne persontype, kan godt klare de fleste ting på egen hånd, eller det tror personen ihvertfald selv på.

I'et

står for en person, som ønsker entusiasme, og skabe glade dage, og er meget modtagelig overfor socialt sammenspil og har typisk et stort netværk.

S'et

står for en person, som ønsker at være støttende og hjælpe til. Det er også en person, som er meget socialt aktiv.

C'et

står for en person, som ønsker, at alt skal være nøjagtigt og præcist. Denne person, er typisk en person med en meget skeptisk karakterisme, og stiller højlydt spørgsmål til uoverenstemmelser med hans / hendes egen tro.

Man kan jo så tænke sit om teorien her, som er skrevet af William Moulton Marston.

Der er dog en ting, som er helt sikkert, det er at de personlighedstræk en fra DISC-profilen har, er typisk også kvaliteter, som de selv indeholder. Altså som vi kender den, vi er hvad vi selv siger til andre de er :-)

Dette var blandt nogle af de ting, som vi blev lært op i når vi sad ved telefonen, og skulle ringe 8 timer hver dag, nonstop...

Hvad kan du bruge til, tænker du så?

Jo, nu skal du se! Hvis du ønsker at vinde noget til din fordel, så er viden, magt! Derfor bruger jeg selv denne teori, når jeg synes den er anvendelig. Det kan være, at du har stået i en situation, hvor du ikke vidste hvad du skulle sige. Du har måske nogle gange tvivlet på dig selv og tænkt at du ikke dur til noget. Med denne teori i baghovedet, kan du hele tiden forholde dig til modparten, og du ved at de ting han/hun siger, siger han/hun på baggrund af nogle kvaliteter/kvantiteter, som han/hun selv har. Giver det mening?

Vi er altid et spejl af hvad vi selv siger og gør.

I mit tidligere blogindlæg, hvor jeg skriver og fortæller, om de ting vi gør som mennesker, beskriver os som mennesker, så hvis du ikke vil have folk skal tale på en bestemt måde om dig, så er det rent faktisk fordi du selv synes det er en irriterende del af dig selv, som du selv bør at lave om på. Det er meget dybt, i know ;-)

Så denne teori kan bruges i praksis på følgende måde:

1. En bestemt person siger noget, du ikke bryder dig om. Er det en del af dig selv som du ikke bryder dig om, eller er det personen som du taler med der selv indeholder en dårlig kvalitet? (Hvis svaret er 2, så kan du bruge teorien)

2. Ved at have DISC-profilen i baghovedet, så kan du identificerer hvilken persontype du taler med, ved at observere han/huns væremåde, og derefter kan du tilpasse dig den person.

3. Ved at have DISC-profilen i baghovedet, så kan du også identificerer dine egne behov, og finde ud af hvad DU selv er for en personlighedstype.

Manipulerende, eller ej?

I skrivende stund, når jeg skriver dette blogindlæg, så synes jeg godt at det kan virke en smule manipulerende, og lærer jer læsere DISC-Profilen, men det er trods alt bare en teknik, som mange sælgere benytter sig af. Det er også derfor, at sidste gang du snakkede med en tlf.sælger nok IKKE købte noget, men du husker vel stadigvæk hans/huns engagement? Ikke sandt!

Som jeg nævnte tidligere i DETTE blogindlæg, så er viden magt,og derfor, så lad viden sætte dig fri :-)

Brug det nu med fornuft,

Mvh.

Martin Nielsen / Dinemuskler