Hvis du ved lidt om preworkout meals igennem de år du har trænet, bør du vide at det anbefales at indtage 20-40 gram lav glykæmisk eller langsomt optagende kulhydrat før træning. Hvad du måske ikke ved er at det ikke nødvendigvis behøver at være havregryn eller pasta.

Undersøgelsen

Du kan med fordel tilføje eller delvis udskifte din preworkout kost med at æble. Grundet dets høje fruktose niveau, er et æble lav-glykæmisk, hvilket vil sige leveren skal bruge tid på at konvertere æblet til glykose. Endvidere indeholder et æble også en lang række fibre, hvilket gør det endnu mere langsom optageligt, og mere optimalt som et måltid før træning.

Kulhydrater og fiber er ikke den eneste grund til at du bør snuppe et æble inden træning.

Det lyder måske underligt, men her er forklaringen: Ifølge undersøgelser fra Nippon sport Science University i Japan, indeholder æbler også polyphenoler (antioxidanter) lignende dem man finder i te. Disse antioxidanter er kendt for at øge styrken, og udholdenheden under træning, samtidig med det øger forbrændingen.

Praksis

Det samme universitet lavede undersøgelser på hanrotter. Rotterne blev sprøjtet med antioxidanter fundet i æbler, og derefter observeret i 3 uger. Før undersøgelserne havde forskerne målt rotternes fedtprocent og styrke. Rotterne som blev indsprøjtet havde omkring 30 % mindre kropsfedt sammenlignet med rotterne der ikke havde fået indsprøjtningen. Dette skyldes at antioxidanterne øgede aktiviteten af fedtforbrændende gener.

Forskere opdagede også at rotterne, som var blevet indsprøjtet, havde taget næsten det dobbelte på i muskelmasse som de normale rotter, og kunne presses meget hårdere før de nåede muskeltræthed. De vurderede, at den forøgede anvendelse af kroppens fedtdepot førte til større energioverskud.

På The University of Arts and Science bragte man forsøget videre. Her gav man 70 overvægtige mænd og kvinder 600 mg æble antioxidanter hver dag i 12 uger. Under forsøget blev forsøgspersonernes kolestoroltal, kropsvægt og mavefedt målt før og efter forsøget. Det vidste sig, at personerne på antioxidanterne havde tabt betydeligt mere mavefedt og kropsvægt end personerne uden indsprøjtning. Endvidere havde de personer som var sprøjtet, fået et lavere kolestoroltal, og en forbedret hjerterytme.
Så konklusionen er, at man med fordel kan spise en kapsel eller pille med 500mg æble ponyphenoler før aftensmad, og at man med fordel kan spise et stort æble med skrald på, sammen med sin preworkout shake.