1: Du kan ikke træne dig fra en dårlig diæt

Ligegyldigt hvor hårdt du træner er der intet magisk træningsprogram, der vil give dig optimale resultater med en dårlig kost. Et struktureret velafbalanceret kost vil øge din præsentation når du træner, opretholde dit energiniveau og skubbe dig hen imod dine visualiserede mål indenfor din ønskede fysik.

2: Giv din krop grund til at ændre sig

Når du træner har du brug for at træne på et højt og intensitet niveau, og anvende overbelastning (løft tungere), så din krop bliver nødt til at tilpasse sig den form for trænings stimulus og efterfølgende blive stærkere. En nem og hurtig måde at gøre dette, kan være at manipulere dit repetitionstempo og din hviletid. Du vil blive overrasket over de ændringer som begynder at kunne ses.

3: Sæt dig et mål

At have et mål med sig selv og sin krop er en fantastisk måde at holde sig selv motiveret på. At vide hvad du ønsker at opnå og virkelig visualisere dine slutresultater gør underværker. Dine mål skal være til at nå, aldrig sæt dig selv højere mål end du kan nå. Start med at sætte små mål om sig selv, opnår man dette kan man derefter give sig et højere mål. Gøres dette bliver man ikke skuffet over de resultater som man ikke fik. Er man engageret nok kan man opnå ting som virker langt væk, men ønsker man noget stærkt nok og arbejder for det vil det lykkes.

4: Sørg for altid at indtage en proteinbaseret morgenmad

Altid sørg for at indtage en proteinbaseret morgenmad. Under et protein baseret morgenmåltid vil du langsomt øge dit energiforbrug, uden at stikke for meget til dine insulinniveauer. Du vil føle dig mere mæt og mere vågen i længere tid ad gangen. Med mere energi på lager i kroppen skal du heller ikke bekymre dig om fedtoplagring, da du hele tiden forbrænder mere, uden du egentlig lægger mærke til det. Om morgenen efter en god omgang nattesøvn er kroppen åben for alt hvad der proppes i munden, og den får gavn af dette resten af dagen. Desto flere proteiner, desto bedre.

Om morgenen efter en god omgang nattesøvn er kroppen åben for alt hvad der proppes i munden, og den får gavn af dette resten af dagen. Desto flere proteiner, desto bedre.

Greg Plitt står i knivskarp form

5: Vær forberedt på at fejle

Du skal være forberedt på at fejle, men fejler du kan du forberede dig selv. Når du sætter dig selv en ny diæt er forberedelsen vigtig! Uanset om det betyder at du skal 20 minutter før op om morgenen for at lave mad til hele dagen, så skal det bare gøres. Hvis du ikke har viljestyrke til at tilføje yderligere 20 minutter til din aften eller morgen for at nå dit mål, ønsker du det ikke nok. Stå op før og forbered dine måltider, eller lav dine måltider om aftenen dagen før!

6: Beløn dig selv

Det er altid godt at belønne hårdt arbejde og indsats, de vigtigste ting med dette er at være ærlig overfor dig selv. Har du givet dig selv 100% indenfor fitness murene og 100% i din madlavning i et par uger, så er du kommet til et punkt hvor det bare bliver hverdag for dig, og det føles godt! Du har ikke længere lyst til at spise usundt eller den slags. Beløn dig selv med noget som du kan lide, dette vil også give dig mere lyst til at fortsætte mod dine drømme.

7: Planlagt periodisering

En stor fejltagelse folk almindeligvis gør er, at hakke i og skifte mellem forskellige træningsplaner eller ikke holde sig til det samme program i for lang tid. Variation er vigtigt ja! Men hold dig til et program i 4-6 uger og manipuler med dit repetitionsantal og hvileintervaller. Giv din krop tid til at tilpasse sig.

8: HIIT træning

Er du heller ikke den største fan af cardio? Hey, det er simpelthen bare nødvendigt og det skal gøres. Interval træning er virkelig fantastisk til at brænde fedt, når det gøres rigtigt. Du kommer til at hade hvert minut i interval cardio, men har du et ønske om at nå dine mål skal du virkelig skubbe dig selv igennem din smertebarrierer.

9: Lav intensitet

Din træning bør holdes indenfor 45min-1time med intensitet og de vigtigste faktorer i din træning. Hold dine fitnessbesøg inden for en time. Stress ikke rundt imellem øvelserne, jo mindre stress desto bedre resultater. Fortvivl ikke hvis dine træningspas er længere, det er forskelligt fra person til person, hvor lang tid der skal til for at opnå de ideelle resultater.

10: Hvile

Det er sikkert svært for dig, men for at opnå optimale resultater fra din træning, er hviledage bare noget der skal til! Hviledage giver din krop tid til at opbygge sig selv efter det hårde slid når du har trænet. Husk at hold dig til din kostplan – selv på din hviledag. Efter din hviledag kommer man altid tilbage i fitness med mere motivation og gejst til at træne igen, og fuldføres din træning, kost og hvile kan du kun opnå positive resultater!