Myterne omhandlende kreatin er utallige. Hvordan disse myter er opstået, er en videnskab i sig selv. Mange folk tror, at de skal stoppe med kreatin for at opnå deres drømmekrop.

Mange har den opfattelse, at et masseopbygningsprodukt som kreatin vil modvirke vægttab, eftersom masse opbygning og vægttab er to vidt forskellige mål. Denne myte kan være blevet udviklet ud fra reporter om at kreatin øger mængden af vand i kroppen, og derfor giver et blødere undseende, som kan blive misforstået med højere kropsfedt.

Mythbusting

På trods af at efterforskning viser, at kreatin kan øge væsken i kroppen under huden, er der ingen forskning der viser, at indtagelse af kreatin skulle forhindre fedttab. Tværtimod viser forskning faktisk, at kreatin ikke kun hjælper med at opbygge muskler, men også er med til at forbrænde fedt.

Forskning

Studier fra Virginia Tech viste at kreatin ikke kun hjalp testpersonerne med at tabe fedt under deres diæt, men også hjalp dem med at opbygge muskler. En anden gruppe som spiste akkurat det samme, bare uden kreatin, tabte forholdsvis flere muskler.
Andet forskning fra samme sted viste, at en testperson, der ikke trænede, kunne øge sin forbrænding med 3 % på 28 dage ved hjælp af kreatin. Alt imens de folk der trænede i 28 dage og også fik kreatin øgede deres forbrænding med 6 %.

Anbefalet dosering

Tag 2-5g afhængigt af formen af kreatin du indtager sammen med din shake før og efter træning.