Dødløft er en glimrende øvelse indenfor bodybuilding, ingen tvivl om det! Udføres den korrekt giver det virkelig gode resultater, men hvis du har gjort det et par gange, kan det være på tide du prøver andre teknikker, for at ramme andre og flere muskler.

1: Konstant opspænd i ryggen under dødløft

Dødløft med konstant opspænd i ryggen er en af de mest fortrukne teknikker til dødløft, da den er meget anstrengende. Du kan have stødt på det eller prøvet det før, men lige nu er et godt tidspunkt at genopfriske hukommelsen! Hvis du ønsker at opbygge den samlede kropsmasse (og mere specifikt at bibeholde masse), er denne version af dødløft god. Du laver et sæt dødløft uden nogensinde af røre jorden med pladerne. Mange kører dødløft hvor pladerne rører jorden, men her skal være en undtagelse.

  • Det er ikke ligefrem en ny øvelse. Du starter fra gulvet af som altid og løfter op, men i det du går ned igen, skal du stoppe lige inden du rører jorden med vægtpladerne.

Din krop får ingen pause i bunden, som du normalt gør i et dødløft, hvor du sætter baren ned. Dette gør at du holder en konstant spænding i kroppen. Det er brutalt, især lige når du ændrer kurs. Du er nødt til at stoppe næsten helt nede ved jorden og derefter bevæge stangen op ad igen, og det er her spændingen virkelig slår til. Din ryg får ingen mulighed for at slappe af i disse dødløft. Dette styrker bunden af din ryg på en helt anderledes måde, hvilket jo er fremragende. Det kræver virkelig styrke når man skal overvinde tyngdekræften i denne øvelse, både mentalt og fysisk.

2: Dødløft med et højt antal repetitioner

Hvis bare selve titlen af dette gør dig bange, men samtidig begejstret på samme tid, så kan denne artikel virke meget interessant. ”High-rep” dødløft er en fantastisk måde at sende dit stofskifte op igennem taget. Kender du det når man bare føler sig spækket med energi og bare vil smide 150kg på stangen og tage så mange repetitioner som muligt?

  • Dette er et grundlæggende ”Straight-up” dødløft, hvor du fuldfører så mange repetitioner som du kan.

Har du altid holdt dig til lave og ”sikre” repetitionsintervaller i dødløft, er det på tide at du prøver dette. Hold et rimelig frisk tempo under øvelsen. Prøv i en stor del af dine sæt, ikke at sætte stangen helt ned imellem dine repetitioner, men kun snitte gulvet og kom derefter op igen. Du skal fuldføre så mange repetitioner som muligt. Hvis du vil ønske du kunne tage nogle flere repeititoner til sidst, og gerne lige vil have et par stykker til, så prøv at stop op i et sekund og få noget luft. Denne pause på toppen vil som regel resultere i et par ektra repetitioner.

Hvis du kan lide dødløft og er komfortabelt med dem, så burde du prøve dette. Et sæt med et højt antal repeitioner er alt du behøver – overlad dig 100% til disse sæt. Lad ikke andre personer i dit fitness center holde dig tilbage, lav så mange sæt du kan med så højt repetitionsantal som muligt. Husk dog, at din form er ekstrem vigtig – lad det ikke blive sjusket. Repetitioner med dårlig form tæller ikke.

3: Stivbenet dødløft til konventionelle dødløft

Start med et sæt hvor du laver stiff legged dødløft, der giver dig mulighed for at komme op på omkring 4 til 6 repetitioner. Supersæt dette sæt med et sæt almindelig dødløft, fortsæt gerne med samme vægt. Bliv ved med at supersætte disse to øvelser indtil du har fået nok. Hvis du kan lide at udfordre dig selv, så vil du elske at supersætte disse to øvelser!

En hurtig bemærkning til ”stiff legged”-dødløft: Det er anbefalelsesværdigt, at du sætter baren ned på gulvet mellem dine repetitioner. Det er meget bedre for ryggen, når du bruger tungere vægte, fordi det giver dig mulighed for at nulstille din rygsøjle og støtte musklerne i din core i hver repetition. Hvis du aldrig har prøvet det før, vil du bemærke en stor forskel. Når du holder stangen over jorden, kan du ikke nulstille og dette vil vise sig ved træthed i dine support muskler og du vil svaje i den nederste del af ryggen.

Med dette tip i mente, lav da 4-6 repetitioner dødløft med strakte ben. Hold derefter en kort pause med stangen på jorden, hvorefter du samler den op og laver normale dødløft. Prøv at holde overhåndsgreb i alle sæt for at udfordre dig selv yderligere. Denne kombination er meget hård.