Jeg får mange spørgsmål om hvordan jeg kan komme ud og træne selvom jeg lider af en svær depression. Og jeg skal være ærlig og sige at det er f*ndme ikke nemt. Nogle gange kommer jeg ikke ud og træne – og sådan er det bare. Især henover julen har det stået helt stille – alt for meget mad og ingen træning. Så nu er det bare om at motivere mig selv igen. Føler du også, at motivationen for at komme ned til træningscentret er aftaget i den seneste tid og især over julen? Fortvivl ikke. Jeg skal i dette indlæg forsøge at dele mine bedste tips til hvad der motiverer mig.


Billede af Sophie Klint


Husk - du er ikke alene


Motivation er forskellig for alle. For nogle er det latterligt nemt, og for andre er det begravet dybt inde i sjælen, under en stor sten med et hangarskib på toppen. Men uanset hvor du starter, så når alle til det punkt, hvor de undertiden vil miste gnisten. Det kan være for en dag eller et halvt år. Men husk nu lige - vi går alle igennem det.

At gå ned i træningscentret, når motivationen er på sit højeste og livet spiller, er normalt ikke noget problem for nogen, man går næsten på skyer igennem døren. At komme væk og træne i sådanne situationer kræver ingen motivation, det kører af sig selv.

Når livet er lort og grå skyer fylder himlen. Når tanken om at gå ind i centret er omtrent lige så lokkende som at tygge på pigtråd dyppet i tabasco. Når hele verden er på dine skuldre, og det føles som dine ben vil forsvinde under dig. Det er i dette øjeblik, at du beslutter hvem du er!

Vil du lade livet holde dig nede på dine knæ eller har du tænkt dig at komme op og give dit liv en højre hook? - Dit liv. Dit valg. Du bestemmer!

Vær ikke tilfreds


Du har sikkert hørt det tusind gange. "Vær tilfreds med dig selv." Men chancerne er, at kilden til dette udtryk aldrig har squattet deres egen kropsvægt ved et squat rack.

Hvis du er utilfreds med aspekter af dig selv, så må du drage fordel af den utilfredshed. Brug den som brændstof, lad din utilfredshed drive dig mod dine mål. Lad utilfredsheden være kilden til din kampvilje. Der er intet galt med ikke at være helt tilfreds med sig selv. - Tilfredshed har aldrig ført til ændringer.

Omfavn det overfladiske


Fitnessverden er ofte set som overfladisk, og det er den faktisk. Og hvad så? Hvem ønsker ikke at se bedre ud? Der er faktisk undersøgelser der viser, at smukke mennesker er mere succesfulde i livet. At stå foran spejlet og nyde hvad du ser, er et løft for din selvtillid. Er du mellem 15-30 år, er chancerne ret høje for, at du satte foden i træningscentret for første gang for at blive mere attraktiv (i dine egne øjne), og det er der faktisk ikke noget galt med. Af en eller anden grund er træning for at blive smukkere blevet et synonym for ikke at træne for sin egen skyld. - Hvis DU træner for at DU ønsker at blive smukkere, så træner du for DIN skyld.

Men hvorfor du første gang tog ned i træningscentret er ligegyldigt. Når du har trænet i et stykke tid, så vil din træningsrutine medføre en konstant søgen efter at overgå sig selv. 

Find din personlige gnist


Alle motiveres vi på forskellige måder. Afhængigt af køn, alder og udgangspunkt vil vores motivation se anderledes ud, selvom der er fællesnævnere, der gennemsyrer de fleste af de udøvende masser.

Det der motiverer dig, motiverer måske ikke din nabo i bænkpres stativet ved siden af.

Find din drømmefysik på internettet, udskriv et billede og sæt det op et eller andet sted derhjemme. Er dit mål at skære kilo, så er køleskabet et godt sted at placere billedet på. Eller hvorfor ikke som baggrund på din computer. Et sted hvor du kan se det og blive mindet om, hvorfor du bør pakke tasken og tage dine tunge ben af sted til træningscenteret. 

Billede af Ana DeliaBillede af model Ana Dalia

Min personlige inspiration er fitnessmodellen Ana Delia.

Sæt delmål

Delmål er noget af det bedste du kan gøre for at motivere dig selv. Med milepæle har du fået en mindre afstand, indtil du får tilfredsstillelse. Den kortere vej til et delmål motiverer dig til at kæmpe, og når du har nået dit mål, så giver tilfredsheden dig ekstra motivation til at fortsætte mod det næste mål.

Det bliver en uendelig cirkel af motivation og resultater. Det kan være kilo på vægten, fedtprocent, eller vægte på stangen. Foreløbige mål er en glimrende kilde til motivation.

Planlægning


Planlægning går hånd i hånd med delmål. Vi mennesker arbejder bedre med en tråd at følge - sådan er det bare.

Det er også lettere at komme ned i træningscenteret med et klart billede af, hvad der vil ske i løbet af din træning i fitnesscentret. At lade en plads være åben til at variere dine øvelser kan være rart for variationen, men at være spontan igennem en hel træning gør normalt at din ydelse lider, og som et resultat af det er det din præstation der lider. 

Stop med at vente


Motivation vil ikke være at finde i posten, og ikke via e-mail, for den sags skyld. Du må ikke sidde og vente på, at motivationen skal vise sig, og kigge aktivt op.

Det bedste er at omringe dig med ting, du føler motiverer dig, og fjerne de ting der holder dig tilbage. – Både mennesker som ting. Hvis dine omgivelser trykker ned på din motivation, så skal du måske genoverveje dit forhold med disse negative mennesker.

Til helved med "lagom"


I Sverige taler man meget om ordet ”lagom” og vi kalder os selv ”landet lagom”. Men for danskere der måske ikke har hørt om dette fremmede ord, så skal jeg gøre mit bedste for at forklare det.

Man kan sige at man nøjes med det der er gennemsnitligt i stedet for at gå efter guldet. Vi nøjes med at liiiige komme udenfor en placering, og det er okay hvis vi nøjes med det der er godt, i stedet for at stræbe efter det der er bedst. 


Billede af Einstein, Muhammed Ali og Arnold Schwarzenegger

Hvad har Albert Einstein, Muhammad Ali og Arnold Schwarzenegger til fælles?
- Ingen af dem gik efter "lagom".


Der findes nok ikke noget mere svenskt end ”lagom er bedst”. Og jeg kan forestille mig at dette fænomen også eksisterer i Danmark. Men det eneste ”lagom” nogensinde har ført til er lige det – ”lagom”. Dette er janteloven i sit rette element, og det er absolut SLUDDER!

Vi har mellem 80 og 100 år på jorden til at leve. Nogle har mere og andre mindre. Spørg dig selv – 

"Do you really want to live your life at average?"